kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Alvin Lucier

Music for solo performer
gecomponeerd winter 1964-65

Alvin Lucier geboren Nashua, New Hampshire 1931
Amerikaans componist en geluidsinstallatie kunstenaar

parochie-scholen in Nashua, de Abbey School in Portsmouth, Yale en Brandeis en bracht twee jaar in Rome door op een beurs van Fulbright. Hier raakte hij bevriend met de componist Frederic Rzewski en woonde uitvoeringen bij van John Cage, Merce Cunningham en David Tudor, dat nieuwe alternatieven bood, naast zijn klassieke opleiding.

Van 1962 tot 1970 doceerde Lucier aan Brandeis, waar hij het Brandeis University Chamber Chorus dirigeerde, dat klassieke vocale werken uitvoerde alsook veel uitvoeringen van nieuwe muziek gaf. Tijdens een concert van het Chamber Chorus in Town Hall, New York, in 1963, ontmoette hij Gordon Mumma en Robert Ashley, experimentele componisten, die ook leiders van het Once Festival waren, een jaarlijks multi-media evenement in Ann Arbor, Michigan.

Een jaar later nodigden Mumma en Ashley het Chamber Chorus uit op het ONCE Festival. In 1966 beantwoordde Lucier dit met een uitnodiging aan Mumma, Ashley en David Behrman voor een concert van werken door vier componisten aan Brandeis. Naar aanleiding van het succes van dat concert, maakten Lucier, Mumma, Ashley en Behrman een tournee door de VS en Europa onder de naam de Sonic Arts Group (op Ashley's suggestie, werd de naam later veranderd in de Sonic Arts Union). Het was meer een muzikaal collectief dan een kwartet, de Sonic Arts Union presenteerde werken van elk lid, waarbij ze de uitrusting deelden en assisteerden wanneer nodig. Ze toerden tien jaar lang, totdat de Sonic Arts Union inactief werd in 1976.

Sinds 1970 doceerde hij aan de Wesleyan Universiteit, waar hij John Spencer Camp professor is voor muziek. In 1972 werd Lucier muzikaal leider van de Viola Farber Dance Company, een positie die hij behield tot 1979.

Lucier was een pionier op vele gebieden van muziek compositie en muziek uitvoering, inclusief de notatie van de fysieke gebaren van de uitvoerders, het gebruik van hersengolven in live performance, de voortbrenging van beeldwerk door geluid in vibrerende media en het gebruik van de weerklank van ruimtes.

Onder zijn latere werken is een serie geluids-installaties en werken voor solo-instrumenten, kamer ensembles en orkest, waarin, door middel van nauwkeurige stemming van zuivere tonen, geluidsgolven door een ruimte gaan tollen.

Alvin Lucier geeft op grote schaal optredens in de VS, Europa en Azië, doceert en stelt zijn installaties tentoon. Hij is twee keer in Japan geweest, in 1988 trad hij op tijdens het Abiko Festival, Tokyo, en maakte de installatie Music on a long thin Wire in Kyoto, in 1992 toerde hij met de pianist Aki Takahashi, waarbij ze in Kawasaki, Yamaguchi en Yokohama optraden.

In 1990-91 was hij gast van het DAAD Kunstler Program in Berlijn. In januari 1992 trad hij op in Delhi, Madras, en Bombay en tijdens de zomer van dat jaar was hij gastcomponist op het Time of Music Festival in Vitaasari in Finland.

Hij schrijft regelmatig artikelen voor boeken en tijdschriften. Zijn eigen boek, Chambers, geschreven in samenwerking met Douglas Simon, werd gepubliceerd door Universiteits Pers van Wesleyan. Verder zijn veel van zijn werken verkrijgbaar op Cramps (Italië), Disques Montaigne, Source, Mainstream, CBS Odyssey, Nonesuch en Lovely Music Records.

In oktober 1994, eerde de universiteit van Wesleyan Alvin Lucier met een vijfdaags-festival, 'Alvin Lucier: Collaborations', waarvoor hij twaalf nieuwe werken componeerde, waaronder Theme (gebaseerd op een gedicht van John Ashbery) en Skin, Meat, Bone, een theaterwerk in samenwerking met Robert Wilson.

In april 1997 presenteerde Lucier een concert van zijn werken tijdens de Making Music Series in Carnegie Hall en in oktober '97 werd zijn geluidsinstallatie Empty Vessels tentoongesteld op het Donaueschingen Muziek Festival in Duitsland.

Tijdens het Praagse Lente Festival werd zijn werk Diamonds, voor drie orkesten, uitgevoerd onder directie van Petr Kotik.

In maart 1995 werd Reflections/Reflexionen gepubliceerd, een tweetalige editie van de partituren, intervieuws en geschriften van Lucier, door MusikTexte, Köln.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 12.