kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Albert Lortzing

Gustav Albert Lortzing

Albert Lortzing geboren Berlijn, 23 oktober 1801, gestorven Berlijn, 21 januari 1851
Duits componist, librettist, toneelspeler en zanger

Albert Lortzing kreeg als kind korte tijd pianoles van Johann Heinrich Griebel, een lid van de Hofkapelle en theorieles van de leider van de Berlijnse Singakademie, C. F. Rungenhagen, maar verwierf zijn meeste muziekkennis door zelfstudie. Hij leidde een avontuurlijk leven door zijn vader een reizend toneelspeler. Ook Albert Lortzing trad op als toneelspeler en zanger (tenor-buffo) en speelde in kleine orkesten, viool, cello en fluit.

Toen hij 23 jaar was schreef hij in Keulen zijn eerste kleine opera Ali Pascha von Janina. In 1826 werd hij toneelspeler aan het Hoftheater te Detmold en in 1833, toneelspeler en buffotenor te Leipzig, waar hij van 1844-45 kapelmeester was.

Na zijn ontslag werkte Lortzing in vele Duitse steden en werd hij in 1846 kapelmeester aan het Theater an der Wien. Lortzing legde deze functie echter na twee jaar neer en moest zijn geld weer verdienen als toneelspeler en gastdirigent.

In april 1850 werd hij kapelmeester aan het nieuwe Friedrich-Wilhelmstädter Theater in Berlijn (tegenwoordig Deutsches Theater). Een dag na de première van zijn eenakter Die Opernprobe in Frankfurt stierf Lortzing in grote armoede in Berlijn, aan de gevolgen van een beroerte. Zijn begrafenis vond plaats onder grote belangstelling van de bevolking en van de vertegenwoordigers van de Berlijnse muziekwereld.

Lortzing is het bekendst geworden door zijn komische opera's, die ook nu nog in Duitstalige theaters tot het repertoire behoren. In deze zogenaamde Spielopern, wordt het Duitse Singspiel uit de 18e eeuw tot nieuw leven gewekt en verrijkt met stijlelementen van Mozart, Weber, van Italiaanse en Franse componisten van de opera buffa en van de opéra comique (Rossini, Auber). Het meest oorspronkelijk is Lortzing in de strofeliederen en de zeer bekwaam opgebouwde komische ensembles. In zijn libretto's, die hij zelf schreef naar bestaande toneelstukken vermeed hij tragische en afstotende zowel als frivole episoden. Hij oogstte zijn grootste succes met Zar und Zimmermann in Berlijn, die lange tijd samen met Wagners Lohengrinn tot de meest gespeelde Duitse opera's behoorde. Uit deze opera zijn het Tsarenlied en het ensemble uit het begin van het derde bedrijf zeer populair geworden.

Werk: kleine orkestwerken; oratorium: Die Himmelfaht Christi; koorwerken; liederen: o.a. Maurerlieder en aria's; 14 opera's: o.a.: Die beiden Schützen (1837), de Speilopern Zar und Zimmermann (1837), Der Wildschütz (1842), de komische opera's Undine (1845) en Rolands Knappen, Der Waffenschmied (1846); toneelmuziek.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 189.