kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Aaron Copland

Eigenlijk Aaron Caplan geb. 14-11-1900 in New York, gest. 2-12-1990 in Westchester
Amerikaans componist en dirigent

Copland kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn zuster en studeerde vervolgens piano bij V. Wittgenstein en Clarence Adler. In 1918 kreeg hij theorielessen van Rubin Goldmark en vier jaar later was hij de eerste van een belangrijke reeks jonge Amerikaanse componisten die naar Parijs ging om te studeren bij Nadia Boulanger.

In 1925 in New York ging zijn symfonie voor orgel en orkest in première en maakte het Amerikaanse volk kennis met Copland en hij kreeg een een Guggenheim Fellowship 1925-26. Walter Damrosch zei nadat hij het muziekstuk gehoord had: "Als een jongeman een dergelijke symfonie kan schrijven, is hij binnen vijf jaar ertoe instaat om een moord te begaan". Hij stichtte samen met Roger Sessions de Copland -Sessions Concerts (1928-31).

Van 1927 tot 1937 gaf hij les op de New School of Social Research. In de jaren 1935 tot 1944 en van 1951 tot 1952 was hij verbonden aan de Havard University in New Haven.
De adjunct-directeur en leider van de compositieklas van het Berkshire Music Center in Tanglewood heeft zowel door zijn les geven als ook door zijn musicologische publicaties en door zijn composities een beslissende invloed uitgeoefend op de ontwikkeling van de moderne muziek in de USA.

In zijn vroege werken spelen Jazzidiomen en dissonanten een belangrijke rol: Misic for the Theatre (1925) en het Pianoconcert (1927). Daarna schreef hij meer ingetogen werken met complexe harmonieën, zoals de Pianovariaties uit 1930.

Copland nam het besluit muziek te gaan componeren die ook door een grote laag van de bevolking begrepen kon worden en "de ouderen met een concertabonnement niet langer met zijn muziek te choqueren". Hij richtte zich daarom op eenvoud en diatonische harmonieën en ging gebruik maken van volksmelodieën: Mexicaanse Volksliederen in de orkestsuite El Salón Mexico (1936), cowboyliederen in de balletten Billy the Kid (1938) en Rodeo (1942). Verder schreef hij The Second Hurricane (1937, schoolopera) en muziek voor films w.o. Our Town (1940). In Appalachian Spring kwam zijn publieksgerichte trend tot een hoogtepunt.

Aaron Coplan schreef o.a. toneelmuziek en instrumentale werken, kamermuziek en liederen. In zijn composities vermengde hij invloeden van het neoclassicisme, jazz en twaalftoonmuziek. Verder schreef hij enige boeken w.o What to listen for in Music (1938) en Our New Music (1941


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 292.